Doorbraak 12
Succesvolle onboarding
"Er is een persoonlijk geleidelijk ingroeiprogramma/onboarding voor overstappers om duurzaam en gelukkig te landen in hun nieuwe job en de organisatie."
Waar werkt het systeem tegen?
Mensen worden onvoldoende begeleid op hun nieuwe werkplek (door geld, menskracht en aandacht) waardoor een substantieel deel van overstappers voortijdig uitvalt. Mensen kunnen onvoldoende landen en waarde toevoegen bij een nieuw werkgever.
Welke systeemdoorbaak willen we forceren?
Er is een persoonlijk geleidelijk ingroeiprogramma in zogenaamde leer-werktrajecten die zorgen voor een goede onboarding voor overstappers zodat zij duurzaam en gelukkig landen in hun nieuwe baan en in de organisatie.
Hoe kan het wel?
Voorbeeld uit de praktijk
Hoewel een goede onboarding van overstappers vaak nog erg lastig blijkt, ervoer overstapper Diederik een succesvol ingroeiprogramma bij het Visser ’t Hooft Lyceum: “De school heeft de ondersteuning goed geregeld. Ik had wel economie gestudeerd maar wist niets van de didactische en pedagogische kanten van het vak. Samen hebben we nagedacht over een oplossing: er werd ook een ZZP’er aangenomen van wie ik kon leren door daarmee te gaan samenwerken. Daar leer ik nu veel van. Ook heb ik een begeleider op school bij wie ik terecht kan. Laatst heb ik met hem bijvoorbeeld drie sessies gehad over online lesgeven. Tenslotte heb ik vanuit de sectie ook een begeleider aan wie ik alles kan vragen. Die kijkt echt naar hoe ik het doe voor de klas. We hebben wekelijkse momenten die me helpen groeien als docent.”
wat kunnen werkgevers doen?
Hoe dan?
- Werkgevers en sociale partners borgen in cao’s dat overstappers de tijd, ruimte en begeleiding krijgen om zich een nieuwe cultuur en een nieuwe functie eigen te maken (bijv. in de vorm van een senior traineeship).
- Werkgevers zorgen voor een duurzame landing in de nieuwe baan, o.a. door goede begeleiding van de overstapper op de werkvloer, met bijzondere aandacht voor de eerste 100 dagen.
- Werkgevers bieden opleiders actief inzicht in nieuwe functies en benodigde kennis en vaardigheden, zodat opleiders daarop aansluiten met hun aanbod en leer-werktrajecten kunnen vormen.
- Werkgevers creëren inclusieve teams en stimuleren de toegevoegde waarde van de ervaringen die overstappers (vanuit andere sectoren) meebrengen.