Overstapper

Diederik den Hollander

Direct naar de doorbraken van Diederik? Klik hier!

Wat deed je eerst en wat doe je nu?    

“Die gaat natuurlijk ook in het onderwijs,” werd bij mij thuis altijd gezegd. Ik ben geboren en getogen in een onderwijsfamilie, met een grootvader die directeur was van de kweekschool – de huidige pabo- mijn moeder kleuterjuf en vader leraar Nederlands op een lyceum. Tijdens mijn studie bedrijfseconomie heb ik altijd bijles gegeven, maar ik koos ervoor om in de IT te gaan werken na het behalen van mijn diploma. Er volgde en mooie en lange carrière bij de KPN, waar ik mijn interesse in strategie en innovatie in veel projecten tot uiting heb kunnen brengen. De laatste jaren zag ik dat de netwerken steeds simpeler en eenvoudiger werden, waardoor ik minder maatwerk kon bieden. Daardoor ben ik me gaan afvragen hoe mijn baan er op de lange termijn eruit zou komen te zien. Mijn HR manager tipte mij de Buitenboordmotor, ik mocht starten met de afspraak dat ik ook nog terug kon komen.  Na een oriëntatiefase en het afronden van de bootcamp, werd mij toch duidelijk dat ik graag les wilde geven in het voorgezet onderwijs. De overstap naar docent economie was een grote, maar mooie stap, en een waar ik weer volop uitdaging in zie.

Waar ben je goed in en komt dat ook tot zijn recht in je werk?  

Ik had al eerder via een training loopbaanontwikkeling ontdekt dat ik goede eigenschappen heb om te coachen. Bij KPN heb ik ook diverse mensen begeleid in hun loopbaan, dat vond ik erg leuk om te doen. Maar een carrière als coach leek me niets. Dit heeft echter wel het eerste zaadje geplant voor interesse in het onderwijs. Ik heb daarna onderzocht of ik het werk met jongeren leuk zou vinden, en welke vorm van onderwijs mij het meest zou aanspreken. Ik houd van sport, ik ben zelf een fanatieke golfer. Mijn zoon speelt honkbal en ik ben een lange tijd aangesloten geweest bij zijn team in de trainingsstaf. Een jongensteam training geven en wedstrijden begeleiden is ook een vorm van onderwijs, vind ik. Het mentale aspect van sport en het motiveren van jongeren inspireert mij en ik denk dat ik deze aanpak ook in mijn werk in het onderwijs kan toepassen. Hoe coach je jongeren, hoe zeg je wat er niet goed gaat, hoe gaan de jongens om met moeilijke situaties? In een honkbalwedstrijd staat de pitcher soms eenzaam op zijn heuvel en die moet op dat moment leveren. In mijn rol als coach kon ik een bijdrage leveren aan het zelfvertrouwen van de jongens in het veld. Iedereen leert uiteindelijk zijn eigen manier, en ik had het romantische idee dat ik dat op school ook zou kunnen doen.

“Ik ben graag een pionier voor mijn oude werkgever en laat anderen graag zien hoe gaaf het is om door te zetten en ook die stap te durven nemen. Maar ik begrijp de angst van docenten wel voor zij-instromers zonder ervaring.”

“Ik zie het als mijn persoonlijke uitdaging om de motivatie voor school bij de jongeren die ik lesgeef aan te wakkeren.”

Hoe heb je de overstap ervaren?           

De overstap was niet altijd even makkelijk. Er is een groot tekort aan leraren, en het is fijn dat ze in me geloven, maar de stap naar het onderwijs is wel groot. Mijn school stond open voor de uitdaging om iemand aan te nemen zonder ervaring. Ik besefte me goed dat het voor hen natuurlijk ook een risico is.  De overheid kan zoiets toejuichen maar concreet staat de managementlaag onder de schoolleiding daardoor wel een beetje onder druk. Wat zou er gebeuren als ik na een tijdje zou zeggen: “Nee sorry mensen, dit is toch niets voor mij.” Ik begrijp daarom wel de terughoudendheid wel die ik heb ervaren tijdens mijn sollicitatieperiode.

Toen ik begon aan mijn zoektocht naar een nieuwe rol als docent Economie waren alle scholen druk met het coronabeleid en normaal gesproken is de zomer niet de tijd waarin schoolbesturen nog op zoek zijn naar docenten. Op basis van het Persoonlijk Profiel Paspoort dat ik heb gemaakt met behulp van de assessments en drijfveren tijdens de bootcamp kreeg ik vaak reacties als: “Je hebt een waanzinnig profiel, maar dat heb je vast wel vaker gehoord.” Toch merkte ik ook vaak twijfel. Tijdens een sollicitatie heb ik weleens enige teleurstelling opgemerkt dat ik nog geen ervaring had. Ik had wel economie gestudeerd maar wist niets van de didactische en pedagogische kanten van het vak. Op zulke momenten wilde ik eigenlijk weglopen, totdat ik me bedacht dat ik tijdens de bootcamp zoveel heb geleerd dat ik kon inzetten om mijn motivatie te onderbouwen. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Met mijn huidige school heb ik samen nagedacht over een oplossing: er werd ook een ZZP’er aangenomen van wie ik kon leren door daarmee te gaan samenwerken. Daar leer ik nu veel van.

Sloot het opleidingstraject goed aan op de start van je baan?                

Eind juni 2021 heb ik een baan aangeboden gekregen, maar in de zomervakantie zijn de scholen en universiteiten dicht dus helaas was het al te laat om mijn assessments op tijd af te kunnen ronden om na de zomer met mijn opleiding te starten. Ik kon daardoor niet gelijk starten met het behalen van mijn lesbevoegdheid. Dat was best lastig, ik had het gevoel verplicht op een ‘pauzeknop’ te staan. Deze maand begint mijn opleiding bij de UvA. Ik ga mijn eerstegraads lesbevoegdheid halen. Daarmee kan ik zowel in de onder- als de bovenbouw van alle middelbare scholen lesgeven. Intussen heb ik wel een korte opleiding gehad om kennis te maken met het docentschap en het geven van lessen. Mijn opleiding zal één dag in de week zijn, als compensatie daarvoor hoef ik minder lesuren te geven dan het aantal uren dat er in mijn dienstverband voor beginnend docent staan. De opleiding aan de UvA wordt voor de school via de overheid gefinancierd, dat is erg fijn.

“Ik ben zelf heel nieuwsgierig om uit te zoeken hoe onderwijs in het algemeen het best georganiseerd kan worden.

Wat vind je het leukst aan je nieuwe baan?

De uitdaging. Hoe breng je dingen tot een goed eind? De school is een best wel hectische omgeving, geen les is hetzelfde. Je wordt in het onderwijs continu uitgedaagd in iets wat je nog niet zo goed kan. Ik geef les aan zowel 4 havo- als aan 4-vwo klassen. Ik heb ook wel eens momenten gehad dat ik dacht ‘’waar ben ik aan begonnen?’’. De meeste ervaren docenten vinden een 4 havo-klas al pittig. Het is een groep met verschillende leeftijden, degenen die uit de derde komen, de instromers uit het vmbo maar ook vrij veel doublanten. Veel mensen zeggen weleens: ‘jongeren zijn niet zo gemotiveerd,’ maar dat is niet zo vind ik; ze zijn ontzettend gemotiveerd in van alles en nog wat, alleen niet altijd om naar school te gaan. Ik zie het als mijn persoonlijke uitdaging om deze motivatie voor school bij de jongeren die ik lesgeef aan te wakkeren. Soms lukt dat, maar elke les is natuurlijk anders: is het ochtend, is het middag, staat er een raam open; geen dag is hetzelfde en leerlingen reageren overal op. Bij KPN was ook elke dag anders, alleen was dat makkelijk schakelen omdat ik daar wist hoe het spelletje werkt. Maar op school is alles nieuw. Ik heb daardoor wel een hele snelle leercurve, wat ik in het eerste uur meemaak, kan ik alweer meenemen naar de rest van mijn dag.

Hoe ervaar je de begeleiding in je nieuwe baan?

Gelukkig heeft de school de ondersteuning goed geregeld, ik heb een begeleider op school bij wie ik terecht kan. Laatst heb ik met hem bijvoorbeeld drie sessies gehad over online lesgeven. Vanuit de sectie heb ik ook een begeleider die ik alles kan vragen. Die kijkt echt naar hoe ik het doe voor de klas. Deze momenten zijn wekelijks en helpen me om te groeien als docent.

Hoe kijk je naar de toekomst?  

Net als bij KPN, ben ik nog steeds een strateeg en wil ik graag op een slimme manier mijn lesmethode bepalen. Er is geen standaard; er is veel vrijheid in het bepalen van de lessen en leraren vinden dit belangrijk. Ik merk dat elke docent hier ook anders over denkt. Binnen het onderwijs is een vaste afspraak over wat leerlingen moeten kunnen in één leerjaar, maar je mag zelf weten hoe je dat doet. Ik wil ontdekken en leren hoe andere docenten kun keuze daarin maken, en mijn eigen lesmethode bouwen aan de hand van hun ervaring.

Wat wil je nog delen?

Toen ik laatst een bericht op LinkedIn gepost had over mijn nieuwe functie, kreeg ik ontzettend veel leuke reacties van mijn oud-collega’s, dat was hartverwarmend. KPN heeft me de kans gegeven om in het onderwijs te gaan en daar ben ik heel bij om. Het is een grote maar een mooie stap, die ik iedereen kan aanraden met een (stiekeme) passie voor het onderwijs of een ander beroep. Binnen twee jaar wil ik docent zijn, dat is mijn focus voor nu en dat gaat me lukken.

DoorbraakInzicht
2: Oriëntatie en keuzeprogrammaDiederik zag zijn baan veranderen en begon te twijfelen over zijn toekomst van zijn functie. Zijn werkgever bood hem de kans om zich te oriënteren op tekortsectoren, waardoor hij een concrete keuze kon maken voor een overstap naar het onderwijs.  
4: Persoonlijk Profiel PaspoortDiederik kon zijn keuze en match sterk onderbouwen op zijn Persoonlijk Profiel Paspoort, waardoor hij al snel bij meerdere werkgevers op gesprek mocht komen.
11: SuperScholingDoor de vaste instroom momenten binnen het onderwijs kon Diederik niet op het gewenste start moment beginnen met zijn opleiding.