Artikel

Wat als je wordt afgekeurd voor de arbeidsmarkt?

Wil je meedoen, dan wordt het je extreem moeilijk gemaakt.

Langs de zijlijn
Door een combinatie van dyslexie, dyscalculie en een vorm van autisme werd Lennard de Heer direct na het afronden van het speciaal onderwijs afgekeurd. Hij komt in de WAJONG terecht en mag maximaal 20 tot 24 uur per week werken. Samen met een jobcoach ging hij op zoek naar passend werk. Al zijn hele leven vond Lennard het leuk om voor anderen te zorgen, dus hij wist gelijk dat hij in de zorg wilde werken. Maar die keuze had hij niet; er waren geen vacatures voor werkenden op helpende niveau 1. Wel mocht hij aan de slag bij bijvoorbeeld een winkel. ‘’Als iemand mij 50,- gaf achter de kassa, kon ik soms wel het dubbele terug geven. Dat werkt natuurlijk helemaal niet. Ik heb van alles geprobeerd, maar constant in een hokje geplaatst worden doet wat met je. Ook waren veel werkzaamheden helemaal niet uitdagend of waar ik echt blij van werd.’’ Na veel negatieve ervaringen kwam hij weer thuis terecht. ”Daar zat ik dan, jong en elke dag bij mijn moeder op de koffie. Dat vond zij natuurlijk enorm gezellig, maar het gaf mij niet veel voldoening. Ik had erg het gevoel dat iedereen doorging en ik stond stil.’’

”Constant in een hokje geplaatst worden doet wat met je”

Diploma denken
Na een lange tijd thuis kwam Lennard bij de Opstap terecht, een organisatie voor dagbesteding en ontwikkeling. Met akkoord van het UWV en de gemeente mocht hij als eerste in Nederland voor een half jaar onbetaald naar de dagbesteding – in plaats van 24 uur per week te werken – om een stapje richting werk te zetten. Daar ontwikkelde hij zich zo snel dat dit met succes nog een half jaar werd verlengd. Met behulp van de BORIS methode behaalde hij certificaten op niveau 1,2,3 en 4 binnen een half jaar tijd. Daarna kreeg hij meteen een baan bij een ouderenorganisatie als helpende niveau 2 waar hij met veel plezier een jaar heeft gewerkt. Toen hij verder wilde solliciteren, waren de certificaten alleen niet genoeg. ‘’Werkgevers willen een diploma zien, dat was teleurstellend.’

Gemotiveerd om in de zorg te blijven werken, startte Lennard een nieuwe baan als gastheer in de gehandicaptenzorg. Hier werkt hij vol enthousiasme met mensen met een niet aangeboren hersenletsel. Ook hier ziet hij tegen welke hobbels zijn cliënten aanlopen. ”Ik begeleid mensen waarvan ik merk dat zij ook heel graag willen werken, maar niet kunnen werken door de vooroordelen over hun beperking of omdat ze hun diploma niet hebben. Ze kunnen veel meer, maar worden klein gehouden. Daardoor zijn ze niet gelukkig, en komen weer in de dagbesteding terecht. Dat is zo ontzettend zonde.” Gemotiveerd om zich nog meer in te zetten voor iedereen die zich niet volop kan ontwikkelen, wilde Lennard graag verder studeren zodat hij meer verantwoordelijkheden kon krijgen in zijn baan. Maar helaas gaven zijn deelcertificaten geen toegang tot een opleiding. Gelukkig was zijn manager overtuigd van zijn talenten en uiteindelijk kreeg Lennard een belletje: ”jij gaat de opleiding doen.”

Onbegrepen
Helaas liep Lennard ook tijdens zijn opleiding tegen de nodige hobbels aan. Er zijn enorm veel technologische hulpmiddelen die hem dagelijks en op werk ondersteunen in het schrijven of lezen van teksten. Maar op school was het een vereiste om zonder hulpmiddelen een 5,5 te halen voor Nederlands. ”Ik voelde me onbegrepen, mijn dyslexie is niet weg na een half uur extra tijd. Uiteindelijk heb ik het vak gehaald, dit was een van de spannendste dagen uit mijn studieperiode. In december studeer ik af, als één van de snelste studenten van de school.’’

Dromen waarmaken
Een enorme dosis wilskracht, een stabiele thuissituatie en veel vertrouwen vanuit zijn omgeving gaven Lennard de motivatie om te blijven ontwikkelen. Maar terwijl hij graag verder wil studeren, stopt zijn opleiding hier op mbo niveau 3. ‘’Op niveau 4 zijn Nederlands, rekenen en Engels verplicht, alle examens zijn schriftelijk en dus niet ingericht op iemand met dyslexie. Dat terwijl ik in mijn werk wordt ondersteund door technologie.’’ Hij trok alles uit de kast, ging zelfs in gesprek met de minister, maar zonder resultaat. Door veel vooroordelen voelt hij zich nog vaak ondergewaardeerd en minder dan zijn collega’s. ‘’Ik maak mijn droom waar, ben goed in mijn vak. Door verder te studeren krijg ik de erkenning voor wat ik echt kan. Ik vind het daarnaast superleuk en iedereen om mij heen gelooft dat ik het kan. Helaas stopt hier en dat is enorm jammer.’’

Hoe het wel kan
Lennard is vastberaden dat het ook anders kan: door te kijken naar iemands kunnen, weg te stappen van diploma’s en samen met elkaar in gesprek te gaan. ‘’Ik denk dat er een grote oplossing ligt bij werkgevers die anders willen denken. Door af te stappen van diploma en aan te nemen op de skills die er nodig zijn voor een bepaalde functie.”

De volgende keer gaan we met Lennard in gesprek over de oplossingen en wat er nodig is om te zorgen dat iedereen zich kan ontwikkelen en meekan doen op de arbeidsmarkt. Zijn advies? ‘’Kijk naar wat iemand wel kan, in plaats van wat hij niet kan.’’

Ik ben gemotiveerd mensen te helpen om zelfredzaam te worden, en ze het gevoel geven dat ze mee kunnen doen in de maatschappij

Wat als je wordt afgekeurd voor de arbeidsmarkt?

Zo werd Lennard langs de zijlijn geplaatst

L e v e n l a n g o n t w i k k e l e n
HobbelInzichtDoorbraak
1: Motivatie OverstapNa het speciaal onderwijs school werd Lennard direct afgekeurd. Hij wordt vaak in een hokje geplaatst, wat onzekerheid met zich mee brengt. Na veel negatieve ervaringen eindigt hij thuis, wat geen voldoening geeft.Een sterk vangnet thuis en stabiele thuissituatie motiveren Lennard om voor zijn ontwikkeling te kiezen.
2: Oriëntatie en KeuzeprogrammaLennard wilde graag in de zorg werken, maar daar was voor hem geen plek. Keuze om het werk te doen wat hij wil, was er niet. Hij werd geplaatst in banen waar hij niet werd uitgedaagd en geen energie van kreeg.Een ouderenorganisatie durfde Lennard wel aan te nemen en creëerde voor hem een plek.
4: Persoonlijk Profiel PaspoortHet diploma denken van werkgevers belemmert de zoektocht van Lennard naar een baan. Solliciteren met zijn certificaten lukt niet. Het functiehuis in de zorg is niet ingericht op certificaten. Hierdoor kan Lennard geen baan vinden op het niveau dat hem uitdaagt.
9: SuperscholingLennard haalt middels de BORIS methode certificaten op niveau 1 t/m 4. Deze geven hem helaas niet het entreeticket voor de opleiding die hij wilde doen.Lennard zijn manager regelt een opleidingsplek na het zien van zijn talent.
6: Kwalitatieve MatchTijdens zijn zoektocht naar een baan kan Lennard nergens skills terugvinden in vacatureteksten. Hierdoor kan hij niet op basis van zijn skills en vaardigheden aantonen dat hij geschikt is voor een functie.
8: Verleggen van geldenWerken loont op dit moment niet voor Lennard. Financiële regelingen zoals de corona bonus, overuren of onregelmatigheidstoeslag krijgt Lennard niet uitbetaald, in verband met zijn WAJONG uitkering.
9: Super scholingDe technologische middelen die Lennard in zijn dagelijks leven ondersteunen, kan hij niet inzetten op school. De examens zijn schriftelijk en niet voldoende aangepast op zijn dyslexie, waardoor hij niet verder kan studeren. Hij voelt dat hij niet de erkenning krijgt voor wat hij echt kan. Een docent Nederlands maakt zich hard voor zijn Nederlands examen, waardoor het hem lukt de opleiding te halen.
12: Succesvolle onboardingLennard voelt zich niet altijd gewaardeerd. Nog vaak voelt hij zich minder dan mijn collega’s.
13: Samenwerking integrale loopbrugDoor samenwerking en goedkeuring van het UWV en de gemeente mocht Lennard zijn werkdagen een jaar lang inruilen voor de dagbesteding.
14: Persoonlijke begeleidingDe talloze mislukte pogingen om te slagen in de zorg hebben veel negatieve impact gehad op zijn ontwikkeling en zelfvertrouwen.Lennard kreeg veel vertrouwen vanuit zijn begeleiders, wat hem de wilskracht gaf zijn talent te ontwikkelen.

Een circulair arbeidsmarktsysteem voor iedereen

Teveel mensen staan aan de zijlijn

3.9 miljoen mensen staan op dit moment buiten het arbeidsmarktsysteem. We streven naar een circulair arbeidsmarktsysteem waarin IEDEREEN kan participeren en van betekenis kan zijn. Helaas is er veel te weinig aandacht geweest voor mensen, voor ontwikkeling van mensen en wat mensen nodig hebben om van betekenis te kunnen zijn (en blijven) in de maatschappij. Veel mensen die wel willen EN KUNNEN werken, kunnen op dit moment door het systeem niet (volledig) participeren. De circulaire arbeidsmarkt en touwladders zorgen ervoor dat deze mensen weer mee kunnen doen.

De Buitenboordmotor werkt integraal aan 14 doorbraken om een nieuwe infrastructuur op de arbeidsmarkt te realiseren voor heel Nederland, zodat iedereen zich kan blijven ontwikkelen en continu van betekenis kan zijn.

De verbeelding Zo kan het: Het “Akkoord van Python” 14 Doorbraken