Overstapper
Gijs van der Salm
Docent Nederlands en economie
KTS Teylingen College
Direct naar de doorbraken van Gijs? Klik hier!
Een nieuwe afslag
Een van de belangrijkste motieven achter mijn overstap was de moeilijkheid om terug te keren naar mijn vorige functie bij de politie vanwege beperkende voorwaarden. Op dat moment besloot ik om dit los te laten en een andere richting te verkennen, wat leidde tot mijn keuze voor het traject van de Buitenboordmotor. Ik wilde ontdekken welke mogelijkheden er voor mij in het verschiet lagen.
De keuze
Tijdens de bootcamp van De Buitenboordmotor had ik al snel door dat de zingeving in mijn werk waarnaar ik op zoek was, ik ook in het onderwijs kon vinden. Je hebt in het onderwijs veel verschillende doelgroepen: zo denk ik dat een gymnasiast bijvoorbeeld niet zoveel hulp nodig heeft, en dat ik meer ga kunnen betekenen voor iemand op het vmbo. Ik ga persoonlijk meer voor het pedagogisch-didactische, niet per se voor kennisoverdracht. Ik wil graag impact maken op iemands leven: met diegene ontdekken waar zijn of haar kwaliteiten en talenten liggen. Uiteindelijk ben ik ook zelf tot de conclusie gekomen dat ik in mijn studententijd geen bedrijfskunde had moeten studeren – en iets anders had moeten kiezen. Ik wil daarom mijn eigen kinderen in de toekomst dus aanmoedigen om een studie of baan te kiezen die ze echt leuk vinden.
Toen het kwartje was gevallen tijdens de bootcamp voor mij voor de sectoren zorg en onderwijs, dacht ik wel even in mijn achterhoofd: zorg en ambulance. Moet ik niet iets met dat pad specifiek? Of toch focussen op onderwijs? Mijn loopbaanadviseur gaf toentertijd aan dat ik dingen niet moest uitsluiten, maar ook focus moet hebben. Na contact met scholen en het meelopen bij lessen, was het wel duidelijk voor me: ik koos voor het onderwijs. Toen ik in die sollicitatieprocedure zat, dacht ik: zij moeten mij wel aannemen. Het belangrijkste hier was dat ik met mijn hart en in mijn hoofd op de juiste plek zat, en dacht: dit klopt, dit moet ik doen.
Hobbels
Ondanks dat ik achter mijn keuze stond voor een overstap, was het een onzekere tijd. Ik voelde me al langer ongelukkig in mijn baan. Maar toch heb ik besloten de overstap te maken. Tijdens de bootcamp merkte ik ook een struikelblok: er zat wat ongeduld in bij mij. Je bent best veel bezig in sessies met de hele groep waarin iedereen samen sectoren verkent, maar ik was graag vlotter doorgegaan aangezien bij mij de keuze voor de sector(en) duidelijk was. Ik ervoer hierbij echter ook enige angst, omdat ik op dat moment nog geen substantieel uitzicht had waar ik uiteindelijk wilde werken. Daarnaast had ik werken bij de politie al afgestreept, en was ik bang om deze sectoren zorg en onderwijs ook te moeten afstrepen. Daarnaast ging het concreet maken van het pad naar een nieuwe baan lastiger dan verwacht.
Kansen
Allereerst heb ik via werkgever Yuverta als een zij-instromer geprobeerd het onderwijs te betreden – dit ging wat stroef. Bij het Teylingen College KTS daarentegen werd er meer doorgepakt. Binnen de kortste keren was het arbeidsvoorwaarden gesprek er al. Hier ga ik Nederlands en economie geven. Ik heb twee lessen voorbereid en gegeven. Ik zou eerst de onderbouw krijgen, maar vervolgens zeiden ze dat ik best al aan de bovenbouw les kan gaan geven. Mijn studie voor het behalen van een graad voor economie, op de HvA, wordt volledig bekostigd: boeken, reiskosten, en extra’s zoals een fietsenplan. Daarnaast dacht het Teylingen College KTS out of the box: door mij een combinatie van het geven van Nederlands en economie aan te bieden, kon ik voor 1FTE aan de slag!
Ambitie
Ik heb nu de ambitie om de leraar te worden die kinderen graag hebben. Ik zou graag willen zien dat zodra ze weten dat ze mij voor Nederlands hebben, dat ze ook blij zijn als ze horen dat ze me ook gaan zien in de economie lessen. Jongeren zijn een doelgroep waar ik van hou, aangezien ik geloof dat er enorm veel potentieel bij deze doelgroep te vinden is. Ik denk dat ik iets voor ze kan gaan betekenen. Het onderwijs zelf is meer praktisch en hands-on: dit vind ik een voordeel. Ik ben zelf meer van het doen, ondanks mijn wetenschappelijke achtergrond. Elementen uit mijn politietijd gaan denk ik ook terugkomen in mijn baan als leraar, zoals objectiviteit. Daarnaast vind ik het belangrijk om op de connectie te zitten met iemand. Het belangrijkste is om oprecht contact te maken met iemand, en dan gebeurt er pas iets. Dan kom je tot de kern met diegene.
Wat zou jij anderen mee willen geven?
Ga zelf goed kijken wat je mogelijkheden zijn voor een nieuwe baan. Zet zelf voldoende lijntjes uit, blijf netwerken. Daarnaast heb ik na mijn overstap heel veel mensen gesproken, die aangeven mij te bewonderen én benijden voor de keuze die ik heb gemaakt. Ze hebben ook de wens om hun mogelijkheden te verkennen en ander werk te doen, maar ze aarzelen om de stap te zetten vanwege onder andere de financiële gevolgen. Daarom geloof ik dat De Buitenboordmotor een essentiële rol speelt in o.a. de bewustwording over het belang van werkgeluk.
“Ik wil graag impact maken op iemands leven: met diegene ontdekken waar zijn of haar kwaliteiten en talenten liggen.”
Doorbraak | Inzicht |
---|---|
2: Motivatie overstap | Gijs heeft geprobeerd om terug te komen bij zijn oude werkgever. Toen dit door beperkende voorwaarden vanuit de werkgever niet is gelukt, heeft dit hem gemotiveerd om een overstap te maken en na te denken over een andere optie. |
3: Inzicht in talenten en capaciteiten | De assessments en inzichten over zijn talenten hebben Gijs geholpen om te beseffen dat het onderwijs goed bij hem past. Het heeft hem ook geholpen om zijn keuze te maken voor het onderwijs wat het beste past (VMBO) en vanuit daar te kijken naar meeloopdagen. |
9: Persoonlijk Profiel Paspoort | Het Persoonlijk Profiel Paspoort heeft Gijs geholpen zich als persoon te profileren. Gijs gaat starten bij KTS Voorhout waar hij met zijn Persoonlijk Profiel Paspoort heeft gesolliciteerd en wordt aangenomen op basis van zijn motivatie en leervermogen. |