Overstapper

Anne Monsuwé-Westphal

Onderwijsassistent

Direct naar de doorbraken van Anne? Klik hier!

“De omslag van een groot kantoor naar het onderwijs was groot. Het is spannend, er wordt anders gecommuniceerd in het onderwijs en daar moet je aan wennen. Ik wist eerst niet goed wat er van me werd verwacht, en werd enorm in het diepe gegooid in het begin. Het was even zoeken, maar al vrij snel ging het vanzelf. Ik ben helemaal op mijn plek in het onderwijs en zou nooit meer anders willen!”

Wat deed je eerst en wat doe je nu?

Bij APG kwam ik er al vrij snel achter dat ik niet op mijn plek zat. De hele dag achter de computer, een zittend beroep, dat paste niet bij mij. Toch bleef ik een beetje hangen, maar toen ik zwanger was van mijn eerste zoontje besefte ik me: ‘’Ik moet nog zo lang werken, ik wil iets doen waar ik gelukkig van word’’. Ik wilde meer genieten. Je bent gewoon ontzettend veel op je werk, dus ik wilde leuk werk doen dat bij mij past. Maar ik wist niet precies wat dat dan zou moeten zijn, ik wist alleen dat ik kinderen heel erg leuk vond. Inmiddels heb ik 2 lieve kindjes thuis en werk ik 2 dagen per week als onderwijsassistent bij OBS de Speurneus. Ik ben nog elke dag enorm blij met mijn overstap naar het onderwijs.

Wat was het moment dat je dacht, nu kan ik de keuze goed motiveren?

Ik kwam via APG in gesprek met een future coach. In eerste instantie was ik op zoek naar een nieuwe functie binnen het bedrijf, maar snel vroeg ze me: ‘lijkt het je niet leuk om leerkracht te worden?’. Ze vond een baan in het onderwijs wel bij mij passen. Het gekke is, dat dit jaren geleden al uit beroepstesten naar voren kwam. Ik heb er vroeger wel eens over nagedacht, maar ik was toen veel terughoudender en dacht dat een rol voor de klas niet bij mij zou passen. Dat durfde ik helemaal niet. Maar door het gesprek met mijn coach ben ik hier opnieuw over gaan nadenken. Ik werd ook op de hoogte gebracht van het traject van De Buitenboordmotor. Na gesprekken met mijn man ben ik daar gelijk vol voor gegaan. Dat was in juni, inmiddels alweer 2 jaar geleden.

Het leven is zo kort, je moet echt iets doen wat je leuk vindt. Ik zou het iedereen aanraden. 

Hoe heb je de bootcamp ervaren? 
Ik vond het ontzettend spannend om te beginnen, omdat je toch een intensief traject aangaat met mensen die je allemaal niet kent. Vanaf het eerste moment was het zo’n leuke groep met mensen. Iedereen respecteerde elkaar, ik voelde me enorm op mijn gemak en ben altijd met ontzettend veel plezier naar de trainingsdagen gegaan. Dat voelde gelijk heel erg goed. Ik ben altijd iemand die met anderen bezig is, dus echt bezig zijn met jezelf en dat ook presenteren aan anderen, was wennen, maar vooral heel erg leerzaam. Doordat iedereen zich kwetsbaar opstelde, hebben we veel mooie momenten met elkaar beleefd. Ik kijk daar met een ontzettend positief gevoel op terug. We hebben zoveel gelachen met elkaar. Het was jammer dat het voorbij was.

Heb je ook wel eens twijfels gehad?

Twijfel heb ik nooit gehad. In de bootcamp kwam ik erachter dat het onderwijs inderdaad goed bij mij paste. Ik wilde graag het zij-instroomtraject van de PABO doen, maar deze opleiding is erg intensief en dit was lastig te combineren met de zorg voor mijn 2 jonge zoontjes. Daar moest ik wel even aan wennen. Ik heb al een hbo-diploma, dus ik vond het moeilijk te accepteren dat ik eerst een MBO-opleiding zou gaan doen. Na veel gesprekken met mijn coach van De Buitenboordmotor heb ik toch bewust gekozen dat dit de beste optie was. Deze functie en opleiding is heel goed te combineren met mijn gezin. Dat is ontzettend fijn en geeft rust.

Het salaris speelde ook een grote rol. Ondanks dat ik hoog ben ingeschaald voor mijn functie en niet het reguliere stagevergoeding verdien, heb ik met mijn overstap naar het onderwijs veel salaris ingeleverd. Ik heb lang nagedacht of ik wel de juiste keuze maakte, en dacht vaak: ‘moet ik dat wel doen?’. Nu denk ik, al zou ik nog minder verdienen, als ik iets doe wat ik leuk vind dan is dat zoveel belangrijker. Ik realiseer me goed dat niet iedereen zo een stap zomaar kan maken en dat het heel fijn is dat mijn man ook werkt heeft, waardoor we het samen redden. Maar ik heb geleerd dat werkplezier voor mij zoveel meer waard is.

Wat hierin heeft geholpen, was het gesprek met een financieel adviseur tijdens de bootcamp. Samen met mijn man heb ik toen alle kosten in kaart gebracht, zodat we een inschatting konden maken of we het financieel zouden redden of niet. Eigenlijk wisten we dat al wel, maar de bevestiging dat dat ook echt zo was, vond ik heel fijn. Dit gaf me ook de rust om de overstap daadwerkelijk te maken. Twijfel heb ik eigenlijk nooit gehad.

Het leukst aan mijn baan is het werken met kinderen. De verhalen, fantasieën en onschuldigheid van kinderen vind ik prachtig.


Hoe was de kennismaking met je nieuwe werkomgeving?

Omdat ik als onderwijsassistent ben begonnen, heb ik de mogelijkheid gekregen om vanaf een afstandje het onderwijs te leren kennen, in plaats van gelijk zelf voor de klas te staan. Het afgelopen jaar heb ik de kans gekregen om bij verschillende groepen binnen de school mee te draaien. Dat wilde ik graag, en hierdoor heb ik een goed beeld gekregen welke doelgroep het beste bij mij past. Ik hoop aan het einde van volgend schooljaar ook mijn studie af te ronden.

De opleiding die ik doe duurt in totaal ongeveer 2 jaar, ik ben ongeveer een dag per week bezig met mijn studie. Ik vind het super leuk, terwijl ik gek genoeg eigenlijk helemaal niet zo van leren houd, omdat ik me vaak lastig kan concentreren. Maar het is fijn dat ik zelf mijn studie kan inplannen, alles is digitaal. Tegelijkertijd merk ik dat ik soms doorsla in het maken van de opdrachten, in de bootcamp leerde ik al dat ik vrij perfectionistisch ben. Ik moet leren dingen los te laten: goed is goed genoeg. Ik merk dat dat nog steeds een valkuil is, maar ik vind het echt super leuk om te doen.

Hoe kijk je naar de toekomst?

Op dit moment zit ik als onderwijsassistent echt op mijn plek. Uiteindelijk wil ik waarschijnlijk de PABO gaan doen. Nu zeg ik waarschijnlijk, want ik mag al zo ontzettend veel doen en vind mijn baan heel leuk. Ik doe alle leuke dingen, zonder de stress te hebben die bij een baan als docent soms komt kijken. Ik zie hoe hard leerkrachten werken en wat voor administratie zij moeten doen. Om 16:00 is mijn werk klaar, terwijl een baan als leerkracht niet ophoudt wanneer de kinderen naar huis zijn. De werkdruk is echt heel hoog. Dat wist ik al wel van mijn man die ook in het onderwijs werkt. 

Wat vind je het leukst?

Het leukst aan mijn baan is het werken met kinderen. De verhalen, fantasieën en onschuldigheid van kinderen vind ik prachtig. De cultuur op een basisschool is fijn om in te werken; alle collega’s zijn zo vriendelijk en betrokken. Dat werkt heel fijn. Het geeft me ontzettend veel energie. Ik ga elke dag weer met plezier naar mijn werk. 

Welke talenten van jou komen goed van pas in je nieuwe werkomgeving?

Ik werk gestructureerd, dat is van toegevoegde waarde in het onderwijs omdat het houvast en veiligheid biedt aan kinderen. Ook komen mijn sociale vaardigheden van pas in het werken met kinderen. Ik ben zeker moe aan het einde van de dag – en na een dag bij de kleuters een beetje extra – maar ik heb vooral een voldaan gevoel aan het einde van mijn werkdag. Dit is wat ik wil, hier word ik gelukkig van.

Wat zou je anderen adviseren die een overstap overwegen? 

Ik denk dat veel mensen het eng vinden om een overstap te maken. Dat is het soms ook. Maar het leven is zo kort, je moet echt iets doen wat je leuk vindt. Ik zou het iedereen aanraden. 

DoorbraakInzicht
1: Motivatie OverstapAPG bood Anne een future career coach die haar wees op externe mogelijkheden. Vervolgens bood APG Anne de ruimte, veiligheid en mogelijkheid om zich te oriënteren op een overstap, waardoor zij vanuit eigen motivatie in beweging kwam.
2: Oriëntatie en KeuzeprogrammaAnne wilde gezien haar hbo-achtergrond eigenlijk liever meteen docent worden, maar tijdens het Loopbrugtraject kwam ze erachter dat dit niet te combineren was met haar gezinsleven. Door het keuzeprogramma kwam Anne erachter dat onderwijsassistent haar momenteel beter paste, met het perspectief dat ze in de toekomst altijd nog docent PO kan worden.
9: Persoonlijk financieel inzicht en keuze
Anne heeft veel gehad aan de financiële begeleiding tijdens de bootcamp. Door de help van de financiële adviseur verkreeg Anne het benodigde inzicht dat zij er financieel met haar man samen uit zou komen. Hierdoor kon ze met zekerheid en rust de overstap maken.