Overstapper

Sem Spits

Leraar in het middelbaar beroepsonderwijs op het ROC van Amsterdam

Wat deed je eerst en wat doe je nu?

Ik werkte bij een klein bedrijf in de reisbranche op het moment dat corona uitbrak. Ik had het goed naar mijn zin, maar helaas is de reisbranche een sector die hard is geraakt door de pandemie, wat voor mij tot gevolg heeft gehad dat ik mijn baan verloor. Per toeval vertelde een collega Human Resources over het Proeftuin traject van De Buitenboordmotor, er was een plek vrij tegen de tijd dat ik bijna weg zou gaan. Ik had meteen het gevoel dat het me op weg zou kunnen helpen in mijn volgende stap naar een andere baan. Ik wist zelf niet goed waar ik stond, wat ik precies wilde. Ik had bewust gekozen om te werken in de reisbranche en vroeg me af of het op 28 jarige leeftijd wel echt tijd was om daar nu al afscheid van te nemen. Ik had mijn opleiding en mijn toekomstplannen hierop afgestemd en zag nog een hele carrière voor me in deze industrie. Na een eerste gesprek met De Buitenboordmotor sprak de vrijblijvendheid die geboden werd me enorm aan. Het overtuigde me dat ik niet meteen hoefde te beslissen en eerst in alle rust mocht onderzoeken wat ik echt wilde. In de bootcamp heb ik me georiënteerd en opengesteld naar meerdere sectoren en kwam ik in een groep terecht met hele leuke mensen, die ongeveer hetzelfde meemaakten. Inmiddels begeef ik me weer op het vlak van de travel en hospitality, maar dan als leraar in het middelbaar beroepsonderwijs op het ROC van Amsterdam. Dat had ik nooit verwacht; mijn vader werkt in het onderwijs en ik dacht altijd dat het niets voor mij was. Hij dacht van wel en heeft volkomen gelijk gekregen: ik geniet elke dag.

Hoe was de bootcamp voor jou?

Samen met een groep hetzelfde proces doorgaan is fijn en waardevol. Je leert elkaar kennen, helpt elkaar en durft steeds makkelijker om hulp te vragen. In de bootcamp werd alle ruimte en flexibiliteit geboden om je beste persoonlijke profiel te maken. Die rust vond ik heel erg fijn in een gekke en onstuimige tijd in mijn leven. Onze groep bestond uit een man of 20, de sfeer was initieel een beetje maf, iedereen had zijn eigen persoonlijke situatie en niemand wist precies wat we konden verwachten. Maar alle advies en feedback die we konden verzamelen, bracht daar snel verandering in en gaf ons de mogelijkheid om ons goed te oriënteren op alle sectoren. Ik vond het heel interessant goed uit te zoeken welke sectoren bij me zouden passen, en heb alles een kans gegeven. Waar ik dat in eerste instantie heel fijn vond, had ik op een gegeven moment de behoefte om een knoop door te hakken en concreet te kiezen.

‘’Het voelde te vroeg om een carrière switch te maken, op mijn 28ste al naar een andere sector … maar nu denk ik ‘hoezo te vroeg?’ Ik geniet elke dag.’’

Wat was de doorslaggevende factor om de overstap te kunnen maken?

Ik heb veel gesproken met mensen uit mijn omgeving, ben gesprekken gaan voeren met instanties in het basis en voortgezet onderwijs. Dit, in combinatie met de resultaten van de assessments in de bootcamp, zorgde ervoor dat de puzzelstukjes langzaam in elkaar vielen. Wat volgde was mijn concrete keuze voor het onderwijs. Met het oog op planning – ik had een nieuwe baan nodig en ik wilde niet te lang van een uitkering leven – ben ik ervoor gegaan. Ik denk dat ik er goed aan heb gedaan om destijds aan te geven dat dit nu ook het pad was dat ik wilde volgen. Ik wist ook snel dat ik in het beroepsonderwijs wilde werken. Toch was het spannend, want door de coronacrisis namen ook de leerlingaantallen in hospitality opleidingen heel erg af. Uiteindelijk had ik direct na het afronden van de Bootcamp een baan gevonden, ik ben het ROC dankbaar voor het vertrouwen dat ze me hebben gegeven.

Wat zijn je sterke kanten en hoe vertalen die zich in je huidige werk?

Ik houd ervan om mijn horizon te verbreden, vind het leuk om nieuwe dingen te ontdekken. In het onderwijs kun je daar veel kanten mee op. Met jouw eigen manier van lesgeven kun je veel impact maken bij jouw leerlingen. Ik vind het leuk om zelf te werken aan het lesmateriaal en dat te vernieuwen en bijzonder hoe je echt maatwerk kunt bieden aan leerlingen. Werken aan verhalen die klikken met de doelgroep. Ik vind het leuk om daar creatief mee bezig te zijn. Als docent ben ik heel open, ik vertel mijn leerlingen waar ik vandaan kom en natuurlijk komt mijn werk binnen de hospitality sector goed van pas. Ik geef hierdoor veel vanuit mijn ervaring les en minder vanuit de boeken, en merk dat leerlingen dat leuk vinden.  Ik probeer ook stil te staan met wat zij willen en waar ze zelf naartoe zouden willen na hun opleiding, binnen of buiten het toerisme. Ik vind het belangrijk mijn leerlingen te leren waar ze heen willen, die persoonsvormende visie is heel boeiend en belangrijk in een maatschappij die continu veranderd.

Het onderwijs is zoveel meer dan enkel voor de klas staan. Ik geniet elke dag van mijn nieuwe baan, het is heel echt.  De relaties die je opbouwt met die doelgroep zijn super aantoonbaar. Eerst was het één tegen de rest en nu ben je echt een groep aan het worden. Dat waar ik goed in ben komt in het onderwijs echt samen: voor een groep staan, organiseren, verbinden en betrokken zijn. Ik maak contact, bouw nieuwe relaties, elke dag is anders en dat geeft me energie. De afwisseling en het mensgerichte is waar ik het plezier van krijg die ik belangrijk vind. Het is een andere wereld dan waar ik vandaan kwam, en wie weet wat ik over 10 jaar doe. Mij hoor je niet vaak ‘nooit’ zeggen, wie weet ga ik nog weleens terug naar de reisbranche. Ik houd van leren, mezelf ontwikkelen en vind het een uitdaging dat ik dat nu weer elke dag doe.

‘’Mijn beeld van het onderwijs is veranderd. Het is zoveel meer dan alleen voor de klas staan.’’

Hoe was de start in een nieuwe branche en het ontvangst op school?

Natuurlijk was het ook wennen om te beginnen bij het ROC. Wanneer je uit een andere sector komt is er altijd een cultuurshock: je voelt je niet thuis in het jargon van een sector, en dan treed je snel op de achtergrond. Ik moest erg wennen aan een ander tempo van communicatie en besluitvorming. Inmiddels voel ik mij een volwaardig lid van het team, ook al moet ik mijn pedagogisch didactisch getuigschrift nog halen. Ik ben nog maar net begonnen en dus absoluut nog geen expert, maar dat wil ik wel heel graag worden. Het was heel fijn dat ik de tijd heb gehad om te wennen aan de nieuwe cultuur, ik hoefde namelijk niet meteen voor de klas te staan. Ik begon in maart 2021 bij het ROC, en door corona was het voor de leerlingen heel lastig een stageplek te vinden. Daarom is er een project gestart op school, waarin we een fictieve stageomgeving hebben opgezet. Ik mocht meewerken in de rol van docent en fictieve werkgever, waardoor ik heel rustig kon wennen aan de doelgroep en mijn nieuwe werkomgeving. Nu ik eenmaal voor de klas sta, word ik heel blij van de open werkcultuur. Je hebt veel vrijheid in hoe je je lessen vormgeeft.

Hoe bevalt de combinatie van leren en werken?

Op dit moment volg ik een verkort traject om mijn lesbevoegdheid te behalen. Dit duurt twee jaar, ik heb één dag per week vrij voor mijn studie. De combinatie van de opdrachten, studie, en werk is veel. Maar een overstap moet natuurlijk ook niet té gemakkelijk zijn. Het vraagt doorzettingsvermogen, je bent zelf verantwoordelijk. Gelukkig voel ik erg veel vertrouwen van ROC, ik word erg losgelaten. Dat spreekt van vertrouwen en nam zorgen weg, maar is soms natuurlijk ook een beetje gek. Begeleiding is belangrijk bij het maken van een overstap. Het is fijn dat ik via Echt Onderwijs, waar ik mijn opleiding volg, meer overstappers heb leren kennen die ook het onderwijs ingaan.

“Wanneer je uit een andere sector komt, is er altijd een cultuurshock. Dan vallen eerst alleen de dingen die je niet leuk vindt op. Later blijkt er genoeg te zijn waar je je juist heel goed in kunt vinden.”

Wat zou je anderen willen meegeven wanneer zij zelf nadenken over een overstap?     

Als individu kan je je heel klein voelen in een omscholingsproces. Je weet soms niet waar je moet beginnen. Mijn advies? Klop gewoon aan bij bedrijven die veel verstand hebben van dit soort dingen en vraag om advies. Er is zoveel kennis en informatie beschikbaar. Ongeacht hoe de markt is, ik zou zelf altijd een opleiding kiezen die ik leuk vind, dat zeg ik ook elke dag tegen mijn leerlingen – die het nu best lastig hebben in hun branche door corona. Je vindt altijd wel je weg als je gelooft in jezelf. Ik heb nog regelmatig contact met de andere deelnemers van de bootcamp, mooi om te zien hoe we allemaal onze eigen weg hebben gevonden. Ik vind het leuk te kunnen zeggen dat door De Buitenboordmotor het overstappen naar een andere sector voor mij heel soepel verlopen is. Dat gun ik iedereen die voor deze keuze staat.

    ‘’Ik verbaas me nog steeds over de geweldig vele mogelijkheden die zich voordeden in de tijd dat ik naar een andere baan op zoek was.”

DoorbraakInzicht
3: Inzicht in talenten en capaciteitenDoor zijn inzicht in zijn talenten en capaciteiten kon Sem zich goed presenteren aan zijn nieuwe werkgever. Dit heeft bijgedragen aan het feit dat hij is aangenomen ondanks een crisis in de hospitality sector.
8: FinancieringDoor samenwerking van verschillende partijen en het gebruik van subsidies wordt Sem zijn opleiding en salaris betaald. Hierdoor heeft Sem geen financiële druk ervaren tijdens zijn overstap.
12: OnboardingDoor Sem te laten starten op een project binnen het ROC kon hij wennen aan zijn doelgroep en nieuwe werkomgeving. Dit heeft bijgedragen aan een zachte landing op school.