Overstapper
Muhannad Nemr
Direct naar de doorbraken van Muhannad? Klik hier!
Wat betekende werk voor je toen en nu?
Werk betekent voor mij veiligheid, zekerheid en kracht. Het gaat erom dat ik meedoe in de maatschappij en mijn steentje kan bijdragen. Werk geeft me energie en de kans om met anderen te praten en samen te werken. In Syrië was ik docent wiskunde en natuurkunde omdat ik graag jongeren wilde helpen in hun ontwikkeling en iets positiefs wilde doen voor mijn omgeving. Dat wil ik ook graag blijven doen in Nederland.
Een nieuw pad in Nederland
Ik hield ervan om docent te zijn in Syrië. Ik gaf wiskunde en natuurkunde aan jongeren en dat deed ik met veel liefde. Lesgeven zit echt in mijn bloed. Maar hier in Nederland, toen ik mijn onderwijs carrière weer wilde oppakken, liep ik tegen een paar problemen aan. De Nederlandse taal bleek lastig te zijn; ik begreep vaak niet wat jongeren bedoelden, vooral als ze straattaal gebruikten. De taal was en blijft soms een belemmering voor mij. Ook mis ik hier een gevoel van persoonlijke aandacht. Het voelt soms alsof ik alleen maar een nummer ben in een land dat heel erg gedigitaliseerd is. Ik heb het idee dat je zonder de juiste papieren nergens komt. Ik hoop dat er meer aandacht komt voor wat mensen kunnen, in plaats van dat er wordt gekeken naar wat ze niet hebben. Iedereen heeft talent; hoe kunnen we dat beter zien en benutten? Dat is waar ik over nadenk.
Een helpende hand
We hebben echt organisaties en personen nodig die het verschil kunnen maken, zoals Esther, mijn begeleidster vanuit de gemeente Oosterhout. Zij luistert naar me, wijst me de weg naar de juiste mensen die mij verder kunnen helpen en ze begrijpt me. We hebben veel gesprekken gehad en ze gelooft ook dat onderwijs bij mij past. Het draait allemaal om kijken naar wat iemand kan en wat ze willen, vind ik. Esther en De Buitenboordmotor hebben me enorm geholpen op weg naar werk. Bij De Buitenboordmotor draait het om essentiële vragen: wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik? Is een baan geschikt voor mij? En het is van belang om realistisch te blijven. Maar tijdens de bootcamp heb ik ook geleerd om naar mijn hart te luisteren. Stap voor stap kreeg ik meer energie om een passende baan te vinden. Ook heb ik ontdekt wat anderen in mijn omgeving van mij vinden door met hen te praten, en zij bevestigden dat onderwijs inderdaad goed bij mij past. Zo heb ik uiteindelijk, met behulp van Esther, mijn baan als onderwijsassistent gevonden. En heb ik in de toekomst de ambitie om verder te studeren en docent wiskunde en natuurkunde te worden.
Was je bang dat het niet ging lukken?
“Niet geschoten is altijd mis” vind ik een mooie Nederlandse uitdrukking. Gewoon durven te vragen, durven te doen. Als het niet lukt, is dat niet erg. Het is normaal om op je 40e of 50e van pad te veranderen. Gewoon durven.
Waar ben je trots op?
Ik ben trots dat ik mijn baan heb gevonden zonder extra studie. Mijn diploma uit Syrië is erkend, en de gemeente, samen met Esther, hebben me geholpen. Ze hebben me opgemerkt tijdens mijn vrijwilligerswerk op het St. Tilburg Gymnasium en op andere plekken. Daar zagen ze mijn potentieel e n hielpen ze me verder. Zo is het mij gelukt om onderwijsassistent te worden zonder een Nederlands diploma, daar ben ik heel trots op.
Wat zou je anderen willen meegeven, Muhannad?
Het begint met het bepalen van wat je wilt en vervolgens gewoon doorgaan. Gewoon vragen, durf te vragen. Het is belangrijk om om hulp te vragen, bijvoorbeeld bij contactpersonen zoals die bij de gemeente of bij organisaties zoals De Buitenboordmotor. Het is ook van belang om hulp te zoeken in je omgeving en daarvoor open te staan. Als mensen zijn we hier om te leren en te werken, vanaf onze geboorte tot onze laatste adem. Ik geloof dat ongeacht onze culturele of religieuze achtergrond, wij allen de opvolgers zijn van hen die voor ons kwamen. Iedereen heeft de mooie mogelijkheid om zich te ontwikkelen, door middel van werk en leren.
Doorbraak | Inzicht |
---|---|
Doorbraak 1: Motivatie overstap | Muhannad wou graag uit de bijstand komen en iets terugdoen voor Nederland, het liefst in het onderwijs. Vindt het geweldig om met leerlingen over de wetenschap te praten, en zijn kennis met hen te kunnen delen. |
Doorbraak 8: Verleggen van Gelden | De opleiding van Muhannad wordt betaald door de school waar hij nu aan het werk is. Muhannad zal uiteindelijk meer gaan verdienen dan de bijstand en kan daar dan volledig uit. |
Doorbraak 14: Persoonlijke begeleiding | De begeleiding vanuit de Gemeente Oosterhout is cruciaal geweest voor de stap naar werk voor Muhannad. Maatwerk is belangrijk wat betreft persoonlijke begeleiding omdat elke overstapper andere behoeftes heeft. Hierin is een samenwerking tussen verschillende partijen ook belangrijk, zoals in het geval van Muhannad. |