Overstapper
Miranda de Beer
Direct naar de doorbraken van Miranda? Klik hier!
Wat betekent werk voor jou?
Werk is voor mij als alleenstaande moeder noodzakelijk om mijn rekeningen te betalen, maar daarnaast vind ik het gewoon ontzettend leuk om bezig te zijn met management en teamleiderschap. Dit aspect van mijn werk heeft me altijd bijzonder aangesproken. Ik geniet ervan om de groei van teamleden te zien en hen te begeleiden in hun ontwikkelingstraject. Het geeft me enorme voldoening wanneer ik zie dat ze nieuwe inzichten krijgen en vooruitgang boeken. Het vinden van de juiste aanpak om mensen mee te nemen in hun ontwikkeling, heeft me altijd veel vreugde gebracht. Toch begon ik op een gegeven moment naar iets anders te zoeken. Veranderingen binnen mijn organisatie speelden daarbij een rol, maar ik was al een tijdje ook op zoek naar meer zingeving in mijn werk.
Een nieuwe afslag
Vanuit de NS kreeg ik een vaststellingsovereenkomst, waardoor ik de kans kreeg om een bootcamp traject te volgen. Jaren geleden vroegen mensen in mijn omgeving al: ‘Waarom ga jij niet het onderwijs in?’ Ze zagen dat ik het begeleiden en ontwikkelen van mensen erg leuk vond en dat ik plezier haalde uit leidinggeven. Ik ben een voorstander van situationeel leiderschap en pas mijn stijl aan op de behoeften van de persoon tegenover me. Door deze kwaliteiten vonden velen dat het onderwijs goed bij mij zou passen. Dit zette me aan het denken. Daarnaast kreeg ik steeds meer het gevoel dat lesgeven aan vmbo-leerlingen mij bijzonder aanspreekt. Ik denk dat de interpersoonlijke relatie tussen docent en leerling hier extra belangrijk is en dat er op pedagogisch vlak veel te winnen valt. Bovendien was ik vroeger voorzitter bij de plaatselijke voetbalclub, waar ik met dezelfde doelgroep werkte. Dit vond ik ontzettend leuk om te doen en dit bevestigde eigenlijk nogmaals mijn interesse in het onderwijs.
De juiste keuze
In de bootcamp van De Buitenboordmotor kreeg ik de kans om te onderzoeken of het onderwijs echt bij me past, onder andere door middel van diverse testen. Hier ontdekte ik dat het onderwijs inderdaad de juiste keuze voor mij is. Mijn Persoonlijk Profiel hielp me ook om inzicht te krijgen in wie ik ben, wat ik wil en wat ik kan. Ik was daarnaast enorm gedreven om een nieuwe richting en baan te vinden. Bovendien kon ik mezelf goed in het onderwijs zien; ik had een helder beeld van mijn einddoel voor ogen. Ik wou zo snel mogelijk aan de slag en voor de klas staan!
Uitdagingen
Na de bootcamp begon mijn eerste baan als zij-instromer in het onderwijs helaas wat stroef. Ik kreeg weinig begeleiding en werd meteen in het diepe gegooid met meerdere klassen onder mijn hoede. Hoewel ik het werk leuk vond, vond ik het ook zwaar. Uiteindelijk moest ik op zoek naar een andere school omdat het quotum voor onbevoegde docenten op mijn eerste school vol was. Hierdoor kon ik daar geen vast contract krijgen en moest ik een nieuwe uitdaging vinden. Intussen had ik ook mijn studie aan de HAN. De HAN heeft me enorm geholpen door vrijstellingen te verlenen op basis van mijn eerdere universitaire Rechten propedeuse. Hierdoor kon ik flexibel instromen in het programma, waarbij de vakken waren afgestemd op mijn toenmalige werkgever, Yuverta, zodat ze naadloos aansloten bij mijn werkzaamheden. Op basis van mijn Persoonlijk Profiel, werk- en denkniveautest, en mijn universitaire propedeuse ben ik toegelaten tot dit traject.
Wat zou je anderen die ook een overstap overwegen, willen meegeven als tip?
Besef goed dat het volgen van een opleiding naast een baan veel van je kan vergen. Het is geweldig om nieuwe dingen te leren, maar het kan ook zwaar zijn. Als je eenmaal hebt ontdekt wat je echt gelukkig maakt, ga er dan volledig voor! Het maakt een enorm verschil in je levensvreugde wanneer je iets doet waar je blij van wordt. Ik ben nu gelukkiger en meer tevreden doordat ik mijn scholieren les mag geven. Ik zou iedereen aanraden om iets te doen waarin je van meerwaarde bent voor anderen!
Waar ben je trots op, Miranda?
Ik ben er trots op dat ik op mijn 59e een goede band heb weten op te bouwen met mijn scholieren van 13, 14 en 15 jaar oud. Vooraf was ik bezorgd dat het leeftijdsverschil te groot zou zijn, maar dat bleek uiteindelijk niet het geval te zijn. Mijn ervaring als manager, vooral met situationeel leiderschap, helpt mij om een verbinding te leggen met de scholieren, omdat ik begrijp dat niet ieder kind hetzelfde is. Ik geniet ervan om scholieren te zien groeien en hen daarbij te ondersteunen. Het vervult me met vreugde en ik kan oprecht zeggen dat ik zelf ook gelukkiger ben hierdoor!
Doorbraak | Inzicht |
---|---|
Doorbraak 4: Persoonlijk Profiel | Miranda is aangenomen op haar Persoonlijk Profiel. Ze heeft geen hbo diploma maar testte bovengemiddeld op dit niveau. Mede hierdoor is ze aangenomen bij haar werkgever en is ze gestart op haar opleiding. |
Doorbraak 8: Verleggen van gelden | Miranda’s voormalige werkgever betaalde een gedeelte van haar opleiding mee. De HAN, de onderwijsinstelling, heeft het eerder starten van de opleiding bekostigd. |
Doorbraak 11: ‘Superscholing’ | De HAN heeft een maatwerktraject voor Miranda ontwikkeld dat aan meerdere criteria voldoet: het biedt de mogelijkheid voor een flexibele start, sluit naadloos aan op Miranda’s bestaande kennis en vaardigheden, en is afgestemd met Yuverta zodat het aansluit bij haar werkzaamheden. Bovendien wordt dit traject aangeboden tegen het wettelijk collegegeld. |