Overstapper

Willem van der Baan

Direct naar de doorbraken van Willem? Klik hier!

Wat betekent werk voor jou?

Voor mij was werk primair een middel om mijn levensonderhoud te verdienen. Natuurlijk moest het ook plezierig zijn, maar het draaide vooral om de inkomsten. Mijn carrière begon in een supermarkt, waar ik uiteindelijk afdelingschef werd. Na verloop van tijd groeide mijn verlangen om meer betekenisvol werk te doen in de samenleving. Daarom maakte ik de overstap naar het onderwijs.

Een nieuwe start

Tijdens de coronapandemie belandde ik in de WW. Dit dwong me na te denken over mijn toekomst. Door de pandemie verloor de groothandel 70% van het cliënteel. Mijn derde contract liep af, wat betekende dat ik ofwel een vast contract zou krijgen of ontslagen zou worden. Het werd het laatste. Toen besefte ik dat mijn oorspronkelijke droom, het onderwijs, nog steeds mijn doel was. Na de middelbare school begon ik aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO), hoewel ik die opleiding niet afmaakte, wist ik toen al dat ik ooit in het onderwijs zou willen werken. Sport speelde altijd een grote rol in mijn leven; ik genoot ervan en zag de voordelen ervan voor iedereen. Vroeger was ik ook trainer, dus het didactische aspect was mij niet vreemd.

De overstap

Het moeilijkste was om een ingang te vinden: hoe kon ik hieraan beginnen? Voordat je ergens aan de slag gaat, moet je veel obstakels overwinnen. Ook het financiële plaatje speelde een rol. Van fulltime werk ging ik naar drie dagen werken en één dag naar school om dit te kunnen doen en alles te kunnen betalen. Het maken van een Persoonlijk Profiel hielp me mijn kwaliteiten en sterke punten helder te krijgen. Het besef dat het onderwijs mijn richting was, groeide hierdoor. Het Persoonlijk Profiel maakte een andere indruk dan een CV; het toonde niet alleen wat ik had gedaan, maar ook wie ik was en wat mijn interesses waren. Dit hielp mij bij het solliciteren en opende deuren die ik nodig had.

Was je bang dat het niet zou lukken?

Ja, ik twijfelde of het zou lukken. Zou ik genoeg tijd hebben voor de studie? Het was een heel nieuw vakgebied, dus het was altijd afwachten. Maar naarmate ik begon, kreeg ik steeds meer vertrouwen.

Op zoek naar een baan

Na de bootcamp had ik waardevolle vergaderingen met De Buitenboordmotor, de HAN en de KSU, de organisatie waar ik begon. Samen met de directeur van de scholenorganisatie en een vertegenwoordiger van de opleiding bespraken we hoe het zou kunnen werken. Uiteindelijk begon ik zonder HBO-diploma aan het zij-instroomtraject van de KSU, en was ik flexibel ingestroomd op de opleiding. Ik kreeg de kans om drie dagen als leerkracht-ondersteuner betaald te werken naast mijn studie, wat me waardevolle ervaring opleverde. Ik kreeg vanuit de opleiding een maatwerk traject dat naadloos aansloot op wat ik nodig had om direct voor de klas te staan.

Wat is er nu anders?

Bijna alles is anders. In het begin was het zoeken, vanwege de heel andere werkcultuur. Nu ben ik verantwoordelijk voor het onderwijzen van kinderen. Het werk en de studie zijn intens, maar ik vind het geweldig. De begeleiding op mijn werk is goed opgezet. Aanvankelijk werkte ik twee dagen volledig samen met iemand anders en na verloop van tijd nam ik steeds meer taken zelfstandig over. Dit heeft anderhalf jaar geduurd. Inmiddels sta ik drie dagen volledig alleen voor de klas.

Wat wil je aanraden voor mensen die een overstap overwegen?

Als je het kunt, moet je het doen, maar wees voorbereid op de uitdagingen en wees gemotiveerd! Ik heb geen spijt van mijn keuze. Soms denk ik wel eens dat het makkelijker zou zijn geweest om gewoon te blijven werken zonder extra studie, maar ik vind het doel de moeite waard. Ik vind nu veel voldoening in mijn werk!

Wat is het leukst aan leraar zijn?

Ik ben constant bezig met kinderen en hen leren bewegen is het mooiste dat er is. Gezondheid gaat achteruit, dus ik vind het belangrijk om bewustzijn daarover te creëren. Ik ben blij dat ik kan bijdragen aan het oplossen van het lerarentekort.

Waar ben je trots op?

Ik ben trots op waar ik nu ben en op mijn doorzettingsvermogen met de studie! Het gaat goed en ik kijk uit naar het volgende schooljaar. Iedereen is anders, dus blijf trouw aan jezelf en ontdek hoe je het beste kunt bijdragen.

DoorbraakInzicht
Doorbraak 4: Persoonlijk ProfielWillem scoorde hoog op zijn cognitietest en presteert bovengemiddeld op hbo-niveau, ondanks het ontbreken van een hbo-diploma. Dit niveau en leervermogen stellen hem in staat om via een maatwerktraject snel klaar te zijn om voor de klas te staan. Zijn Persoonlijk Profiel gaf inzicht in de benodigde ondersteuning vanuit de HAN en KSU.
Doorbraak 8: Verleggen van geldenDe HAN heeft geïnvesteerd door Willem in april te laten starten tegen wettelijk collegegeld, ondanks dat ze hiervoor geen DUO-subsidie ontvangen. De KSU betaalt de opleiding.
Doorbraak 11: ‘Superscholing’De HAN heeft samen met KSU een maatwerktraject ontwikkeld dat perfect aansluit op wat Willem nodig heeft om direct voor de klas te staan, zonder concessies te doen aan de kwaliteit. Willem kon flexibel in april instromen, en de volgorde van de modules is aangepast aan zijn werksituatie.