Overstapper
Krista van Dijkman
Direct naar de doorbraken van Krista? Klik hier!
Wat betekent werk voor jou?
Werk is een onlosmakelijk deel van mijn identiteit. Werk is voor mij ontzettend belangrijk; het definieert voor een groot deel wie ik ben. Dat heb ik van huis uit meegekregen.
Een frisse start
Sinds 2001 heb ik bij ING gewerkt en verschillende functies bekleed, wat het werk boeiend hield. Tijdens de coronapandemie kwam ik echter tot bezinning: wat wilde ik nu echt doen? Ik besefte dat mijn laatste functie steeds meer gericht was op het verkopen van beleggingsrekeningen, terwijl ik mezelf meer zag als adviseur dan als verkoper. Dit bracht me aan het denken over mijn toekomst. Tijdens een wandeling met mijn leidinggevende gaf ik aan dat ik mijn werk niet meer leuk vond. Ik wilde niet zomaar weglopen, maar een nieuwe richting inslaan, hoewel ik toen nog niet wist welke richting dat zou zijn. De vele wandelingen tijdens de coronacrisis hielpen me mijn gedachten te ordenen, en uiteindelijk besloot ik een nieuw pad te betreden.
De keuze voor het onderwijs
Op een gegeven moment bracht een kennis me in contact met De Buitenboordmotor. Hier onderging ik verschillende assessments en ontdekte dat ik in mijn loopbaan kwaliteiten had ontwikkeld die niet bij mijn kernkwaliteiten pasten. Ik begon mezelf in een nieuw licht te zien. Die strenge, perfectionistische en (soms) overdreven gedrevenheid paste eigenlijk niet bij me, hoewel ik dat eerst wel dacht. Bovendien bleek dat sociale verbinding een belangrijke drijfveer voor mij is. De keuze voor het onderwijs werd gaandeweg het proces steeds duidelijker. In het midden van de Proeftuin solliciteerde ik bij Yuverta en werd aangenomen, waarna ik begon aan een zij-instroomtraject bij NCOI. Ondanks mijn gebrek aan ervaring in het onderwijs of in het vak Nederlands, werd ik op basis van mijn motivatie en Persoonlijk Profiel aangenomen. Al snel stond ik voor de klas en gaf ik het vak Nederlands aan zes klassen!
Begeleiding tijdens de overstap
Bij mijn start bij Yuverta kreeg ik begeleiding, maar ik was ook vastbesloten om zelf dingen uit te zoeken. Er was ook een begeleidingstraject vanuit andere opleidingsinstellingen, maar daar kon ik niet op aansluiten omdat ik vanuit het NCOI kwam. Daarom nam ik het initiatief om mijn eigen lessen op te nemen en vroeg ik om feedback van collega’s. Tegenwoordig worden alle startende en niet-afgestudeerde docenten regelmatig uitgenodigd voor intervisies, die ik enorm leerzaam vind. Deze sessies zijn goed georganiseerd en ik woon ze graag bij.
Tips voor werkgevers en zij-instromers
Werkgevers die zij-instromers verwelkomen, dienen het goede voorbeeld te geven en een positieve werkomgeving te bieden, vooral in het onderwijs. Ook al ben je nieuw in het onderwijs, je neemt wel jaren aan ervaring mee. Het is een bijzondere balans. Je bent niet nieuw in het arbeidsproces, maar wel nieuw in de functie zelf. Als zowel werkgever als zij-instromer zich daar bewust van zijn, vind je ook daar het evenwicht.
Lesgeven aan pubers is behoorlijk pittig. Je bent echt niet klaar als de laatste bel gegaan is. Om over de studie nog maar niet te spreken. Dat heb ik behoorlijk onderschat. Maar na het eerste jaar wordt het echt makkelijker. Gun jezelf vooral de tijd om je te ontwikkelen en accepteer dat alle begin moeilijk is.
Hoe is je situatie nu?
Dit jaar is mijn derde schooljaar voor de klas. Mijn opleiding is zo goed als afgerond en ik kijk uit naar een schooljaar zonder druk van de studie. Wat er nu anders is aan mij? Ik ben milder geworden en mijn intrinsieke interesse in mensen is gegroeid. Ik voel me gelukkiger dan ooit!
Was je bang dat het niet zou lukken?
Nee. Toen ik eenmaal in de Proeftuin van De Buitenboordmotor zat, ging alles zo snel dat ik geen tijd heb gehad om bang te zijn. Daarbij heeft De Buitenboordmotor me zo goed geholpen om te ontdekken wie ik ben, dat de overstap naar het onderwijs de enige logische keuze was.
Waar ben je het meest trots op, Krista?
Ik ben er trots op dat ik de moed heb gehad om de overstap te maken. In plaats van te vluchten van een baan die me niet meer paste, ben ik zoek gegaan naar wat ik wél wilde. Ik heb zelf het initiatief genomen om mijn eigen weg te kiezen. Ik heb mijn leven weer in eigen hand genomen, en daar ben ik trots op.
Doorbraak | Inzicht |
---|---|
Doorbraak 4: Persoonlijk Profiel | Krista is aangenomen op basis van haar Persoonlijk Profiel Paspoort, waarbij haar motivatie, doorzettingsvermogen en ambitie de doorslag gaven. Dankzij deze kwaliteiten heeft ze toelating gekregen tot het zij-instroomtraject voor docent 2e graads Nederlands bij de NCOI, ondanks dat ze geen achtergrond in de Nederlandse taal heeft. |
Doorbraak 8: Verleggen van gelden | ING betaalde gedeeltelijk voor de deelname van Krista aan de bootcamp. Vervolgens kon ze direct beginnen met het vooronderzoek en in dienst treden als LIO bij Yuverta, mede dankzij de loonsuppletie van ING. |
Doorbraak 11: ‘Superscholing’ | Krista is begonnen met het zijinstroomtraject bij NCOI. Hoewel ze geen ervaring heeft in het onderwijs of met het vak Nederlands, is ze aangenomen op basis van haar motivatie en Persoonlijk Profiel. |